Plan marketingowy – czym jest i dlaczego warto go stworzyć?

Plan marketingowy – czym jest i dlaczego warto go stworzyć?

Plan marketingowy stanowi ważną część biznes planu. Można znaleźć w nim cele firmy, jej dobre i słabe strony, budżet oraz strategię. Czemu warto go stworzyć, planując swój biznes i jak powinien wyglądać dobry plan marketingowy?

Co to jest plan marketingowy?

Jest dokument, który określa główne założenia firmy. Przygotowywany jest zazwyczaj przez właściciela firmy, menedżera lub specjalistów. Znajdziemy w nim takie elementy jak:

  • cel firmy
  • analizę sytuacji rynkowej w zakresie produktu, konkurencji, dystrybucji i popytu
  • słabe i mocne strony firmy
  • cele finansowe i marketingowe
  • analizę finansową
  • strategię
  • procedury kontrolne

Opracowanie wszystkich tych elementów może być czasochłonne i będzie wymagać od Ciebie specjalistycznej wiedzy i poznania rynku. Nie należy jednak rezygnować z tworzenia planu, ponieważ w przyszłości będzie on stanowić pewnego rodzaju mapę, dzięki której Twoja firma odnajdzie się na rynku.

Po co jest plan marketingowy?

Skoro już wiemy czym jest plan marketingowy, to warto zastanowić się nad jego zastosowaniem praktycznym podczas budowania swojej marki. Dlaczego warto zrobić plan marketingowy? Oto kilka powodów:

  • Dzięki dobrze skonstruowanemu planowi możesz wyróżnić się na tle konkurencji
  • Plan marketingowy to element budowania dobrego wizerunku marki
  • Pomaga osiągnąć zyski i ubiegać się o dotację
  • Pozwala kontrolować postępy w drodze do celu
  • Umożliwia sprawne zarządzanie firmom
  • Zmniejsza prawdopodobieństwo podjęcia złych decyzji

Tworzenie planu marketingowego krok po kroku

Podczas tworzenia planu można wymienić kilka podstawowych etapów, które wchodzą w cały ten proces. Należy wyróżnić następujące etapy:

1. Poznanie i określenie głównych celów firmy
2. Zebranie informacji
3. Analiza rynku
4. Analiza SWOT i segmentacja rynku
5. Ustalenie celów marketingowych, założeń i oczekiwanych rezultatów
6. Stworzenie strategii marketingowej i planu działania
7. Ustalenie budżetu i stworzenie prognoz finansowych
8. Kontrola planu

Połączenie ze sobą wszystkich tych etapów pomoże Ci stworzyć plan, który może przynieść realne zyski dla Twojego przedsiębiorstwa.

Badania marketingowe

Sytuacja na rynku stale się zmienia, powstają nowe problemy oraz ciężko jest przewidzieć skutki wcześniej podjętych decyzji. Warto jest przeprowadzić badania marketingowe, które mają na celu sprawdzenie sytuacji na rynku oraz zachowań konsumentów. Dzięki wynikom takich badań łatwiej Ci będzie podejmować decyzję i przewidywać ich skutki. Minimalizują one także ryzyko, które związane jest z danymi decyzjami. Badania marketingowe mogą być częścią tworzenia biznes planu.

Dodaj komentarz