Wizytówkowy savoir-vivre

Praca dla nieletnich – czyli czy nastolatkowie mogą liczyć na dobrze płatne zajęcie?

Od początku swojego istnienia, czyli już od XV w. wizytówka pełni taką samą, istotną rolę. W elegancki sposób informuje, kim jesteśmy i w jaki sposób można się z nami skontaktować. Współcześnie wizytówki są nieodzownym elementem zarówno w życiu towarzyskim, jak i w sferze biznesu. Ich wymiana odgrywa ważną rolę w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów międzyludzkich, a w biznesie znacznie ułatwia nawiązanie współpracy oraz pozyskanie nowych kontrahentów i klientów.

Istotne znaczenie ma wygląd naszej wizytówki. W tym przypadku „mniej znaczy więcej”.
Należy zatem zwrócić uwagę na to, by nasza wizytówka była:
– prosta i przejrzysta (oszczędna forma kojarzy się z profesjonalizmem)
– oryginalna (niepowtarzalny projekt zwróci uwagę osoby, której wręczymy wizytówkę)

Klasyczna wizytówka ma format 50 mm x 90 mm. Aby zachować jej funkcjonalność i elegancki wygląd, papier wizytówkowy powinien być gładki, najbardziej pożądany kolor to biały, a kolor czcionki czarny. Styl pisma klasyczny, bez kursywy, gdyż taki może sprawiać trudności w odczytaniu informacji. Należy zachować umiar w korzystaniu z krzykliwych barw i złoceń. Wizytówki wielobarwne i przeładowane treścią są niefunkcjonalne i mogą świadczyć o naszej pretensjonalności. Na użycie nietypowych projektów, kolorów czy też materiałów z jakich zrobiona będzie wizytówka mogą pozwolić sobie firmy, które od samego początku chcą wykazać się kreatywnością (graficy, agencje reklamowe, fotografowie itp.).

Zgodnie z etyką biznesu wizytówka powinna być zadrukowana jednostronnie. Jej pusta spodnia strona może posłużyć do ewentualnej korespondencji lub zapisania informacji przeznaczonych dla osób wymieniających wizytówki. Ważnym jest by zapisywanie rozpocząć na części zawierającej dane, dopiero w przypadku braku miejsca, do zapisania informacji można wykorzystać stronę spodnią. Jeżeli chcemy zamieścić na wizytówce informacje również w obcym języku zasadnym jest posiadanie dwóch rodzajów wizytówek – polskiej i obcojęzycznej. Wizytówki dwustronne, w dwóch różnych językach są mało eleganckie.

Rodzaje wizytówek:

– prywatne
Oprócz imienia i nazwiska powinien znajdować się na nich adres, numer telefonu oraz e-mail, ewentualnie tytuł albo stopień naukowy.
– służbowe (biznesowe)
„Business card” musi dodatkowo zawierać informacje o zajmowanym stanowisku, pełną nazwę i adres firmy. Możemy także umieścić logo firmy, hasło reklamowe oraz adres strony internetowej.
– kombinowane
Obok informacji typowych dla wizytówki biznesowej zawierają także prywatny adres i numer telefonu dając do zrozumienia, iż pracujemy również w domu.

Wizytówkowy savoir-vivre

Wymiana wizytówek szczególnie w biznesie obwarowana jest swoistymi zasadami. Podczas spotkań, targów, konferencji, podróży służbowych, itp. znajomość savoir-vivre dotyczącego wizytówek jest wymagana, a brak tej wiedzy może zaważyć na dalszych kontaktach.
W biznesie nieposiadanie wizytówki jest dużym faux pas. Świadczy o braku profesjonalizmu, ale także wprawia często naszego rozmówcę w zakłopotanie, zmuszając go do zapisania naszych danych. Wizytówkę powinniśmy mieć zawsze pod ręką, by uniknąć nerwowego jej szukania.

Kiedy i jak używać wizytówek?

Wizytówkę należy wręczać osobiście, w taki sposób, aby otrzymujący bez odwracania jej, mógł spojrzeć na umieszczone dane. Podczas spotkań towarzyskich wręczenie powinno mieć miejsce pod koniec rozmowy, wykażemy tym chęć podtrzymania znajomości. Jeżeli spotkanie ma miejsce w biurze, wizytówkę powinniśmy wręczyć sekretarce, która nas wprowadzi i przedstawi. W trakcie spotkania biznesowego najlepszym momentem na wymianę wizytówek będzie początek spotkania podczas prezentacji uczestników (pomoże to w ustaleniu hierarchii i ułatwi porozumiewanie się). Wyjątkiem będą umówione wcześniej spotkania na wysokim szczeblu, a także służbowe lunche i kolacje. Podczas nich wizytówkę wręczamy pod koniec spotkania, by podkreślić zadowolenie z rozmowy. Nigdy nie robimy tego podczas jedzenia.

Co ciekawe…
W Europie i Stanach Zjednoczonych wizytówki wręcza się na końcu rozmowy, w Japonii zaś zaraz po przywitaniu.

To my ostatecznie decydujemy komu i kiedy wręczamy wizytówkę. Należy kierować się przy tym następującymi zasadami:

Wizytówki powinny być czyste i nieuszkodzone, przechowywane w wizytowniku. Jeśli nie posiadamy etui, kobieta może schować wizytówkę do torebki, natomiast mężczyzna do wewnętrznej kieszeni marynarki.
Wizytówki podajemy prawą ręką (inny zwyczaj jest w Japonii, Chinach, Singapurze i Hong Kongu gdzie wizytówkę wręczamy obiema rękami).
Nigdy nie wręczamy wizytówki podczas jedzenia przy stole.
Z inicjatywą wymiany powinna wyjść osoba wyższa rangą (niestosowne jest proszenie o wizytówkę osoby pełniącej wyższe funkcje oraz kobiet).
Nie należy bawić się otrzymaną wizytówką oraz pisać na niej notatek.
Nietaktowne jest komentowanie wyglądu wizytówki.
Jednej osobie wręczamy tylko jedną wizytówkę (wręczenie większej ilości może zostać potraktowane jako sposób na darmową reklamę).

Każda dobrze zaprojektowana i elegancka wizytówka wywoła pozytywne pierwsze wrażenie, a stosowanie zasad wizytówkowego savoir-vivre zbliży nas do osiągnięcia sukcesu.

Dodaj komentarz