Jak zorganizować sobie czas w pracy?

Jak zorganizować sobie czas w pracy?

Praca zajmuje sporą część naszego życia, na pewno się z tym zgodzisz. Poświęcamy jej swój czas i energię, ale w zamian otrzymujemy satysfakcję i możliwość rozwoju. I nie ma znaczenia, czy pracujemy na etacie, czy prowadzimy własną działalność gospodarczą. Jednak, czy nie czujesz się czasem przytłoczony ilością zadań? Czy Twoja lista rzeczy do zrobienia rośnie z minuty na minutę i wydaje się być nie do opanowania? Może masz czasami ochotę rzucić to wszystko. A gdyby wystarczyło po prostu popracować nad Twoją organizacją pracy….

Czas pracy – potwór nie do ujarzmienia?

Czy można zapanować nad czasem w pracy? No jasne, że tak! I nie jest to tak trudne, jak może się wydawać. Wystarczy wprowadzić w życie kilka prostych wskazówek, dzięki którym wykonywanie obowiązków będzie przebiegać dużo bardziej sprawnie.Te drobne zmiany będą miały ogromny wpływ na Twoją wydajność, co co odbije się również na Twojej zawodowej satysfakcji.

Wyznacz cele, ale nie byle jak

W pierwszej kolejności powinieneś ustalić priorytety, czyli inaczej wyznaczyć cele. Mogą dotyczyć najbliższego dnia, tygodnia czy miesiąca. Najlepiej, gdyby zostały sformułowane metodą SMART, czyli były sprecyzowane, mierzalne, osiągalne, ważne i określone w czasie. Stwórz harmonogram, w którym określisz czas przeznaczony na wykonanie konkretnego zadania, a także termin jego zakończenia. Pamiętaj o pozostawieniu sobie niewielkiego bufora czasowego na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Stwórz listę zadań, na której będziesz mógł odznaczać wykonane obowiązki – to niby drobna rzecz, ale działa niezwykle motywująco.

Walcz z rozpraszaczami

Ludzki umysł lubi na chwilę uciec od obowiązków, by sprawdzić, czy coś ważnego nie pojawiło się na przykład w mediach społecznościowych. Tylko czy to zawsze jest chwila? Nie bez powodu takie serwisy bywają nazywane pożeraczami czasu. Poćwicz swoją samodyscyplinę i przyjmij zasadę, że w czasie wykonywania obowiązków służbowych nie zaglądasz do mediów społecznościowych (no chyba, że jest to element Twojej pracy, wtedy to inna para kaloszy). Jeśli mimo wszystko nie możesz się powstrzymać, sięgnij po aplikacje, które przez określony czas będą wyciszać powiadomienia, by nie odciągały Cię one od Twoich zadań. Co z oczu, to z serca.

Prokrastynacji powiedz stanowcze nie

Przyznaj, że zdarza Ci się odkładać rutynowe lub nie do końca przyjemne zadania. Każdemu się to zdarza. Możesz przyjąć zasadę, że każdy dzień zaczynasz od wykonania właśnie takiej pracy – takiej, która nie przynosi Ci radości, ale mimo wszystko musi być wykonana. Powtarzaj sobie, że im szybciej wykonasz zadanie, tym szybciej będziesz je mieć z głowy. A potem będziesz mógł zająć się czymś bardziej fascynującym i dającym satysfakcję.

Pamiętaj, wielozadaniowość wyszła już z mody

Owszem, jeszcze do niedawna wykonywanie kilku czynności jednocześnie było uznawane za bardzo pożądaną cechę u pracownika. Jednak obecnie koncentrowanie się na jednym zadaniu sprzyja większemu skupieniu oraz wydajności. Dzięki temu pracujesz szybciej, więc szybciej będziesz mógł odhaczać kolejne punkty na swojej liście.

Sumienność przede wszystkim

Jeśli coś robisz, rób to porządnie. Skup się i wykonaj zadanie w stu procentach. Nie zakładaj, że będziesz je później poprawiał, aż będzie idealne. Najprawdopodobniej nie znajdziesz już na to czasu. Takie działanie pozwoli na załatwienie sprawy od ręki. Bądź dokładny i zadbaj o detale, a możesz być pewny, że jeśli poświęcisz pracy maksimum swojej uwagi przy pierwszym podejściu, później wystarczy wprowadzić tylko drobne kosmetyczne poprawki.

Regeneracja drogą do sukcesu

Rozgraniczaj czas na pracę i na odpoczynek. Jeśli masz z tym problem, to wyznacz sobie konkretny termin i wpisz go do kalendarza. Regeneracja jest równie ważna, co sama praca. Zmęczony organizm nie może pracować na wysokich obrotach, nie może dać z siebie wszystkiego, ale także nie może w pełni wykorzystywać potencjału swojej pracy dla własnego rozwoju. Znika wtedy również radość z wykonywanych obowiązków. Zaplanuj więc przerwę w pracy, w trakcie której zjesz pełnowartościowy posiłek, wypijesz aromatyczną kawę i zregenerujesz siły do dalszej pracy. Poza pracą, w domu czy na urlopie, staraj się nie wracać myślami do obowiązków zawodowych, korzystaj z wolnych chwil, poświęć je na spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi czy na rozwijanie swojego hobby. Wypoczęte umysł i ciało dużo sprawniej zabiorą się do pracy, gdy przyjdzie na to pora. Pamiętaj, work-life balance to nie tylko pusty frazes.

Organizacja czasu to nie wspinaczka na Mount Everest

Jak widzisz, zapanowanie nad czasem w pracy nie jest takie trudne. Przedstawione wyżej zasady nie wymagają ogromnego wysiłku. Tak naprawdę musisz wprowadzić do swojego życia tylko parę drobnych nawyków i już po niedługim czasie zauważysz ogromną różnicę. Początki mogą być trudne, ale trzymaj się powziętych decyzji, a zobaczysz, że praca będzie Ci przynosić dużo więcej satysfakcji. Poczujesz się niemal jak władca czasu, który poskromił znikające minuty i godziny. Od tej chwili już żadna nigdy Ci nie zginie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.