Całkowita likwidacja szkody – co zrobić z wrakiem?

Całkowita likwidacja szkody – co zrobić z wrakiem?

Szkoda całkowita to termin stosowany przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Orzekana jest wtedy, gdy samochód nie nadaje się do naprawy bądź jest ona nieopłacalna. Po stwierdzeniu szkody całkowitej ubezpieczyciel zwykle pozostawia wrak do dyspozycji kierowcy. Co z nim zrobić?

Sprzedaż zniszczonego auta

To, co dzieje się z wrakiem po stwierdzeniu szkody całkowitej, zależy od umowy z ubezpieczycielem. Zwykle jest tak, że towarzystwo nie przejmuje wraku, tylko pozostawia go kierowcy, a wypłacana z polisy kwota jest pomniejszona o wartość uszkodzonego samochodu. Aby w stu procentach odzyskać kwotę z polisy, kierowca sam musi zająć się sprzedażą wraku – trzeba dopilnować, by wycena przedstawiona przez ubezpieczyciela była zgodna ze stanem faktycznym.

Niektórzy ubezpieczyciele wskazują miejsca, gdzie można taki wrak zostawić i odzyskać brakujące pieniądze, ale kierowca nie ma obowiązku korzystania z tej opcji i może szukać lepszych ofert na własną rękę, wybierając na przykład skupautzagotowke.net/skup-aut/opole/.

Złomowanie czy sprzedaż na części?

Wrak może mieć znikomą wartość, ale i tak bardziej się opłaca oddać go na złomowisko niż po prostu porzucić, za co zresztą można zapłacić wysoką karę. W stacji demontażu pojazdów za wrak można dostać kilkaset złotych albo nawet kilka tysięcy, w zależności od rodzaju pojazdu, jeszcze więcej da się zarobić oddając auto do skupu, na przykład do skupautzagotowke.net/skup-aut/chrzanow/.

Po sprzedaży do skupu trzeba zgłosić zbycie pojazdu, po zezłomowaniu kierowca ma obowiązek wyrejestrować swój samochód w wydziale komunikacji. Jest też możliwość samodzielnego rozebrania samochodu na części, ale to, co po rozbiórce zostało, musi zostać legalnie zutylizowane, w przeciwnym razie będzie problem z wyrejestrowaniem auta.

Czy warto naprawiać wrak?

Mimo stwierdzenia szkody całkowitej kierowca ma prawo wyremontować swoje auto i dalej nim jeździć. Ubezpieczyciel nie cofnie w takiej sytuacji swojej decyzji o wypłacie odszkodowania – według rzeczoznawcy naprawa jest nieopłacalna, ale to kierowca decyduje, że auto zezłomować, czy sprzedać, czy może spróbować przywrócić mu sprawność.

Warto przy tym pamiętać, że choć towarzystwo nie ma obowiązku przejęcia wraku, to można od ubezpieczyciela oczekiwać pomocy przy sprzedaży uszkodzonego samochodu.

Dodaj komentarz