Przedsiębiorstwa, chcące zautomatyzować i usprawnić wiele procesów firmowych, inwestują w systemy informatyczne. Po ich wdrożeniu zaobserwować mogą najczęściej zwiększenie wydajności i efektywności firmy. Istnieje wiele programów, jakie można wdrożyć w przedsiębiorstwie, różnią się jednak zastosowaniem i celem. Przykładami są systemy takie jak ERP, MRP, CMS, ERM, czy CRM. Omówmy działanie tego ostatniego i sprawdźmy, czym się on charakteryzuje, a także, jakie firmy powinny w niego zainwestować.
System CRM – czym on jest?
Rozwinięciem skrótu CRM jest z angielskiego “Customer Relationship Management”, co oznacza wprost zarządzanie relacjami z klientem. Jak sama, więc nazwa mówi, jest to system informatyczny, wspierający wszystkie procesy, kontaktu z klientem. Najczęściej jest, więc on pomocny w pracy działom takim jak marketing, sprzedaż, obsługa klienta, czy zarząd, czyli wszędzie tam, gdzie pracownicy mają bezpośredni lub pośredni kontakt z klientem. System CRM jest zbiorem przeróżnych zadań, narzędzi i procedur, które wykonywane są podczas współpracy z danymi kontrahentami. Oznacza to, że nie służy on jedynie do komunikowania się z klientem, ale również między pracownikami różnych działów, w kwestii obsługi kontrahenta. System ten nie jest uniwersalny, dlatego w każdej firmie można znaleźć zupełnie inaczej wyglądające i funkcjonujące oprogramowania o różnorakich możliwościach.
Zalety posiadania systemu CRM
Funkcjonalności każdego z CRM-ów mogą być różne, jednak wśród najczęściej pojawiających się w systemach można wyróżnić m.in. pocztę, czat pracowników, karta klienta do obsługi projektów i zadań, kalendarz pracowniczy, analityka, raporty itp. Wszystkie te opcje zebrane w jednym środowisku ułatwiają pracownikom pracę i pozwalają efektywniej organizować czas pracy. Nie muszą oni jednocześnie otwierać kilku narzędzi np. programu do obsługi poczty, komunikatora do rozmów, oprogramowania do projektów, kalendarza z notatkami, gdyż wszystko to mają w jednym miejscu. System CRM najczęściej można spotkać w firmach, w których głównym filarem jest kontakt i obsługa klienta. Są to wszelakie agencje marketingowe, czy agencje interaktywne, które pracują na co dzień z liczną bazą klientów. Coraz częściej również narzędzia tego typu oferowane są w wersjach mobilnych, dzięki, czemu obsługa aplikacji możliwa jest nawet z poziomu smartfona. Warto też wspomnieć, że oprogramowanie to umożliwia tworzenie kont z różnymi uprawnieniami do użytkowania, przez co każdy z działów otrzyma taką jego wersję, która potrzebna jest do codziennej pracy.