Napisanie biznesplanu jest ważną częścią tworzenia firmy. Podczas procesu otwierania własnej działalności gospodarczej zazwyczaj mamy głowę pełną pomysłów i planów. Roztaczamy wizję tego, jak taka firma powinna wyglądać, czym chcielibyśmy się zajmować, dokonujemy również obliczeń, na ile posiadamy środków na jej budowę i rozwój, a na ile powinniśmy je jeszcze pozyskać. Biznesplan pomoże poukładać wszystkie pomysły tak, by mogły przyjąć realną postać i przynosić zyski. Jak napisać biznesplan? Oto zbiór cennych porad w tym zakresie.
Dlaczego warto mieć biznesplan?
Przede wszystkim dlatego, że dzięki niemu uporządkujemy wszystkie niezbędne informacje związane z przyszłą firmą. Podczas fazy tworzenia jest ich bardzo dużo, jednak powinniśmy pamiętać o czterech najważniejszych: kto otwiera firmę, czym będzie się ona zajmować, jak mamy zamiar realizować jej strategię, a także skąd pozyskać na nią środki. Oczywiście każdy z tych punktów powinien być przez nas rozbudowany i stanowić opis naszych pomysłów. Biznesplan jest potrzebny również dlatego, że wymagają go wszystkie instytucje, do których możemy się udać z prośbą o środki na start dla młodego przedsiębiorcy. Każda z nich będzie chciała sprawdzić, czy nasz pomysł ma szanse na powodzenie, czy też nie. Jest to również z ogromną korzyścią dla autora biznesplanu, ponieważ profesjonaliści zaopiniują jego pomysł i będzie miał szansę dowiedzieć się, czy ma szanse na sukces. Może to również uchronić przed nieopłacalną inwestycją. Napisaniem biznesplanu warto się zająć również dlatego, że pozwoli na utrzymanie porządku. Możemy w nim ująć kolejne kroki, które chcemy podejmować w celu osiągnięcia konkretnych celów. Dzięki temu w nasze działania nie wkradnie się chaos, który mógłby okazać się zgubny dla młodego przedsiębiorcy.
Co dokładnie powinien zawierać biznesplan?
Przede wszystkim należy pamiętać, że nie istnieje żaden schemat tego dokumentu, który byłby jedynym słusznym i akceptowalnym. Dobry biznesplan powinien zawierać najważniejsze, usystematyzowane informacje oraz spełniać wymagania instytucji, do której chcemy go skierować. Można jednak napisać biznesplan zgodnie z kilkoma praktycznymi i uniwersalnymi wskazówkami. Oto one:
- Opis pomysłu. Powinniśmy zawrzeć w nim skrótowy opis tego, czym będzie zajmować się nasza firma i wszelkie niezbędne dane jej właścicieli. Dobrym pomysłem jest przygotowanie tego fragmentu biznesplanu dopiero na końcu prac nad nim. Powinien być streszczeniem wszystkiego, co chcielibyśmy przekazać ewentualnemu inwestorowi, a także zachęcać go do tego, by zgłębił temat i zapoznał się ze szczegółami, dotyczącymi naszego przedsięwzięcia.
- Przedsiębiorstwo. Należy ująć tutaj wszelkie informacje na temat naszej firmy, niezależnie od tego, czy dopiero powstaje, czy działa na rynku już jakiś czas i chcielibyśmy pozyskać dla niej dodatkowe fundusze. To tutaj jest miejsce na to, by opisać całą charakterystykę przedsiębiorstwa, wizję jego rozwoju, znaczenie dla odbiorców oraz co wnosi na rynek.
- Oferowane produkty i usługi. Każda firma, która wchodzi na rynek ma do zaoferowania dwa rodzaje towaru: produkty lub usługi. Czasem oczywiście i jedno, i drugie. W tym punkcie warto szczegółowo opisać nasz produkt, podkreślić co wyróżnia go na tle konkurencji oraz dlaczego jego oferowanie ma przynieść firmie korzyści. Opis powinien być przejrzysty, łatwy do zrozumienia, ale również w miarę możliwości szczegółowy. Odbiorca, który biznesplan czyta, powinien być zachęcony tym opisem do jego posiadania.
- Należy uwzględnić czy firma będzie zatrudniać pracowników oraz w jakiej liczbie. Może być to ważne z punktu widzenia instytucji przyznających dofinansowania, jeśli biorą pod uwagę tworzenie nowych miejsc pracy.
- Strategia marketingowa. Każda firma powinna taką mieć, a dobry biznesplan również musi ją zawierać. Chodzi przede wszystkim o opis działań, które zamierzamy wdrażać w celu rozreklamowania swoich produktów i usług. Warto uwzględnić ścieżki docierania do klientów, na przykład to, czy firma będzie posiadać profile na portalach społecznościowych. Z pewnością ważne jest, by iść z duchem czasu i dostosować się do potrzeb i możliwości komunikacyjnych dzisiejszego świat.
- Plan finansowy. Ukoronowanie biznesplanu. W tym punkcie należy wyszczególnić, jakie środki na założenie firmy posiadamy, a jakich jeszcze potrzebujemy. Warto rozplanować również wydatki na zakupy towarów, reklamę, produkcję i inne niezbędne tak, aby przez pierwszych kilka miesięcy nie dawać się zaskoczyć niespodziewanym wydatkom. To z pewnością pozwoli przedsiębiorcy czuć się spokojnie i dążyć do sukcesu własnej firmy.