Psychologię biznesu spotkać można jako samodzielny kierunek bądź dodatkowy moduł lub specjalizację na studiach z zakresu zarządzania czy marketingu. Nic w tym dziwnego – psychologia ma swoje miejsce w życiu osobistym, więc czemu nie także w życiu zawodowym? Większość osób kojarzy psychologię w pracy głównie z motywacją, a konkretnie motywowaniem pracowników do jak najlepszego i najszybszego wykonywania powierzonych im zadań. Rzeczywiście jest to elementem psychologii biznesu, ale tylko jednym z wielu. W takim razie psychologia biznesu na czym polega i komu najbardziej przyda się wiedza z tego zakresu?
Czym jest psychologia biznesu?
Psychologia biznesu to dział psychologii skoncentrowany na wszystkim, co ma związek z pracą. Chodzi tu więc nie tylko o motywację do pracy, ale także rekrutację, tworzenie zespołów, nadzorowanie ich i dbanie o prawidłowy rozwój zawodowy pracowników.
Przyjmując kogoś do pracy, chcielibyśmy zbadać, jaki może on mieć potencjał i czy będzie pasował do profilu działań i zasad panujących w naszej firmie. Nie znając się szczególnie na psychologii, zwrócimy uwagę tylko na elementy oczywiste, takie jak zawartość CV.
Chociaż rzeczywiście doświadczenie i kwalifikacje mają duże znaczenie, to większą wagę zaczyna się przykładać także do innych czynników, które nie są już tak łatwo widoczne. Tylko to pozwoli pozyskać pracowników, którzy nie tylko znają się na swojej dziedzinie, ale także dobrze odnajdą się w pracy, będą wydajni i zaangażowani.
Psychologia biznesu działa na zasadzie analizy zachowań i skłonności jednostek, a następnie wysnuwania z nich wniosków.
Komu przyda się wiedza na temat psychologii biznesu?
Na temat psychologii biznesu wiedzę powinni zgłębić przede wszystkim dyrektorzy, wszelkiej maści menadżerzy, ale także pracownicy działu reklamy i działu HR.
Dzięki temu będą oni w stanie skutecznie i wydajnie zarządzać swoimi pracownikami oraz odpowiednio wykorzystywać ich potencjał, a także tworzyć skuteczne reklamy i strategie marketingowe. Jak więc widać, psychologia w biznesie odgrywa ogromną rolę i efektywne jej zastosowanie będzie miało pozytywny wpływ na funkcjonowanie firmy.
Chociaż psychologowie biznesu istnieją także na samodzielnych stanowiskach, większość firm wolałaby, aby ich pracownicy łączyli w sobie obie te kompetencje. Jeśli więc zajmujemy się marketingiem, a do tego posiadamy udokumentowaną wiedzę z zakresu psychologii biznesu, to stajemy się automatycznie dla pracodawców znacznie bardziej atrakcyjni.
Psychologia biznesu – podsumowanie
Wiedząc już psychologia biznesu na czym polega z pewnością są tacy, którzy wciąż będą podchodzić do niej sceptycznie. Zdecydowanie nie warto tego robić, ponieważ konkurencja nie śpi i z pewnością nie zawaha się z psychologii biznesu skorzystać.
Nie jest to żadna czarna magia – jak udowodniły już inne gałęzie biznesu, człowiek działa w bardzo przewidywalny sposób. Oczywiście zastosowanie psychologii biznesu trzeba indywidualnie dopasować do okoliczności, ale ogółem mówiąc jej założenia będą częściej się sprawdzać niż się nie sprawdzać. Nie można jej więc ignorować.